logo

Konstrevy Nr. 1 1964

I samband med Sivert Lindbloms ”debututställning i Stockholm” på Galerie Burén, november 1963 skrev Jimmy Nyström för Konstrevy Nr. 1 1964 en av de första artiklarna om Siverts konstnärsskap. Texten till artikeln finns att läsa i bildgalleriet här på sidan.
Artikeln illustrerades med bilder på 3 tidiga bronsskulpturer (1961-1963) under de neutrala namnen/titlarna ”Skulptur” och årtal, vilka var Siverts första experiment med upplösta kroppar och riktade åtbörder.

Motiven till dessa skulpturer väckte vid tiden uppmärksamhet för sin djärvhet och plasticitet som senare medförde att hans skulpturala gärning synes ha ett släktskap med bland annat August Rodin och t.ex. hans bronsskulptur ”Gående man” men som Sivert har ”befriat från sitt innehåll” och gett sin ”Skulptur 1963” sitt personliga avtryck och dess framåtriktade rörelse. I utställningen ingick denna skulptur som med tiden blivit omformulerad av många och sedd som en parafras på den antika marmorstatyn Nike från Samothrake.
I samma nummer av Konstrevy fanns ytterligare även en kortrecension/anmälan från utställningen (här markerad med en röd linje på sidan 34 i Konstrevy som finns att läsa i bildgalleriet här nedan).

LÄS HÄR Leon Rappaports text till utställningskatalogen för Galerie Burén.
LÄS MER om Konstakademiens ”Nike”.

Foto: Jan Öqvist

Vid Siverts utställningen på Konstakademin 2012 placerades hans Skulptur 1963 alias ”Nike” vid sidan av den gipsavgjutning som idag står i Konstakademiens ljusgård som en hälsning till de tidigare mästarna. Originalet står idag på Louvren.